23 januari 2023 5 min leestijd • Geschreven door: Louie Valkhof

Branden is super belangrijk voor je bedrijf omdat het helpt om je te onderscheiden van de concurrentie. Een sterk merk zorgt ook dat je klanten loyaal zijn en vaker terugkomen en je producten of diensten aanbevelen aan anderen. Dus, waar begin je als je begint met het branding-proces?

Eerst ontwikkel je je merkstrategie. Dit betekent bepalen wie je doelgroep is, wat je merkwaarden zijn en hoe je je wilt positioneren op de markt. Vervolgens ga je aan de slag met je visuele identiteit, zoals je logo en huisstijl.

Maar het is niet alleen visueel, kleurpsychologie speelt ook een belangrijke rol. Elke kleur heeft namelijk een betekenis en kan een bepaalde emotie opwekken bij de consument. Dus let op welke kleuren je kiest voor je merk. De toon van stem oftewel de “tone of voice” die je gebruikt in je communicatie is ook belangrijk, deze moet aansluiten bij je merkwaarden en doelgroep. Het helpt om een consistente toon te houden in al je communicatie, zowel online als offline. En niet te vergeten, je merkwaarden zijn de kern van je bedrijf en moeten in al je communicatie terugkomen.

Als je meer wilt weten over hoe je je merk kunt ontwikkelen en versterken, check dan onze ‘branding cheat sheet’ voor handige tips en tricks. Door deze informatie toe te passen, kun je je merk versterken en groeien. Bekijk de branding cheat sheet hieronder. Hier gaan we nog dieper in op de boven genoemde punten.

Waar heeft een bedrijf nou een brandbook voor nodig en wat is nou een brandbook? Dat leggen wij je het hieronder uit.

Een gids voor de stijl van jouw onderneming
Een brandbook of huisstijl handboek is voor meerdere dingen handig. Het geeft weer waar jouw merk voor staat en hoe je dat als media-uitingen de wereld in wilt helpen. Een vaste lijndraad die jouw huisstijl bewaakt en in stramien houdt. Ook worden er vaak kernwaardes in beschreven. Z’n brand manual kan je meegeven aan andere bedrijven als je daar werk laat ontwikkelen. Het bedrijf wat werkt met jouw brandbook mag niet afwijken van de regels en richtlijnen die in dit boek staan. Hierdoor weet je 100% zeker dat de creatieve uitingen precies passen bij de uitstraling van jouw onderneming.

Waarom wil je dit?
Je wilt dat je van de website tot aan het laatste visitekaartje een herkenbare stijl doorvoert. Je wilt alles professioneel en uniek hebben. Jouw merk oftewel brand moet de uitstraling hebben die het verdiend. Een brandbook zorgt ervoor dat je vaste richtlijnen hebt waar niet van af geweken mag worden. Zo blijft alles in een sterk geheel

Interne communicatie
Als jij nieuwe mensen aanneemt of een uitbreiding hebt van jouw bedrijf dan wil je dat alles in dezelfde lijn wordt doorgevoerd. Nieuw personeel kan je een goed inzicht geven in jouw bedrijf met z’n brandbook, daardoor zullen ze zich ook sneller gehecht worden aan het team. Zij snappen de waardes, de visie maar ook het gevoel achter het bedrijf.

Wat moet er nou allemaal in komen te staan?
Wij hebben een lijstje gemaakt wat wij handig vinden om allemaal in een brandbook te vermelden. Wij raden het aan om minstens al deze punten te vermelden in het brandbook om zo duidelijk te zijn naar jouw personeel.

  1. De naam
  2. Introductie / over ons
  3. Brand statement
  4. Brand values
  5. Tone of voice
  6. Het logo
  7. Typografie
  8. Kleurgebruik
  9. Beeldgebruik
  10. Iconen
  11. Social media
  12. Contact

Wij hebben zelf ook een brandbook, bekijk het voorbeeld hieronder:

Voorbeeld:

louie-valkhof-eigenaar-oase-creative-linkedin

Louie Valkhof

Art Director / Eigenaar
Auteur van blog

Een eigen brandbook ontwikkelen?