brandbook manual huissitjlhandboek oase creative

25 april 2022 • 8 min leestijd • Geschreven door: Louie Valkhof

Waar heeft een bedrijf nou een brandbook voor nodig en wat is nou een brandbook? Dat leggen wij je het hieronder uit.

Wat is een huisstijl handboek / brandbook?
Een brandbook of huisstijl handboek is voor meerdere dingen handig. Het geeft weer waar jouw merk voor staat en hoe je dat als media-uitingen de wereld in wilt helpen. Een vaste lijndraad die jouw huisstijl bewaakt en in stramien houdt. Ook worden er vaak kernwaardes in beschreven. Z’n brand manual kan je meegeven aan andere bedrijven als je daar werk laat ontwikkelen. Het bedrijf wat werkt met jouw brandbook mag niet afwijken van de regels en richtlijnen die in dit boek staan. Hierdoor weet je 100% zeker dat de creatieve uitingen precies passen bij de uitstraling van jouw onderneming.

Waarom wil je een brandbook?
Je wilt dat je van de website tot aan het laatste visitekaartje een herkenbare stijl doorvoert. Je wilt alles professioneel en uniek hebben. Jouw merk oftewel brand moet de uitstraling hebben die het verdiend. Een brandbook zorgt ervoor dat je vaste richtlijnen hebt waar niet van af geweken mag worden. Zo blijft alles in een sterk geheel

Interne communicatie
Als jij nieuwe mensen aanneemt of een uitbreiding hebt van jouw bedrijf dan wil je dat alles in dezelfde lijn wordt doorgevoerd. Nieuw personeel kan je een goed inzicht geven in jouw bedrijf met z’n brandbook, daardoor zullen ze zich ook sneller gehecht worden aan het team. Zij snappen de waardes, de visie maar ook het gevoel achter het bedrijf.

Wat moet er in een brandbook?
Wij hebben een lijstje gemaakt wat wij handig vinden om allemaal in een brandbook te vermelden. Wij raden het aan om minstens al deze punten te vermelden in het brandbook om zo duidelijk te zijn naar jouw personeel.

  1. De naam
  2. Introductie / over ons
  3. Brand statement
  4. Brand values
  5. Tone of voice
  6. Het logo
  7. Typografie
  8. Kleurgebruik
  9. Beeldgebruik
  10. Iconen
  11. Social media
  12. Contact

Wij hebben zelf ook een brandbook, bekijk het voorbeeld hieronder:

Waar heeft een bedrijf nou een brandbook voor nodig en wat is nou een brandbook? Dat leggen wij je het hieronder uit.

Een gids voor de stijl van jouw onderneming
Een brandbook of huisstijl handboek is voor meerdere dingen handig. Het geeft weer waar jouw merk voor staat en hoe je dat als media-uitingen de wereld in wilt helpen. Een vaste lijndraad die jouw huisstijl bewaakt en in stramien houdt. Ook worden er vaak kernwaardes in beschreven. Z’n brand manual kan je meegeven aan andere bedrijven als je daar werk laat ontwikkelen. Het bedrijf wat werkt met jouw brandbook mag niet afwijken van de regels en richtlijnen die in dit boek staan. Hierdoor weet je 100% zeker dat de creatieve uitingen precies passen bij de uitstraling van jouw onderneming.

Waarom wil je dit?
Je wilt dat je van de website tot aan het laatste visitekaartje een herkenbare stijl doorvoert. Je wilt alles professioneel en uniek hebben. Jouw merk oftewel brand moet de uitstraling hebben die het verdiend. Een brandbook zorgt ervoor dat je vaste richtlijnen hebt waar niet van af geweken mag worden. Zo blijft alles in een sterk geheel

Interne communicatie
Als jij nieuwe mensen aanneemt of een uitbreiding hebt van jouw bedrijf dan wil je dat alles in dezelfde lijn wordt doorgevoerd. Nieuw personeel kan je een goed inzicht geven in jouw bedrijf met z’n brandbook, daardoor zullen ze zich ook sneller gehecht worden aan het team. Zij snappen de waardes, de visie maar ook het gevoel achter het bedrijf.

Wat moet er nou allemaal in komen te staan?
Wij hebben een lijstje gemaakt wat wij handig vinden om allemaal in een brandbook te vermelden. Wij raden het aan om minstens al deze punten te vermelden in het brandbook om zo duidelijk te zijn naar jouw personeel.

  1. De naam
  2. Introductie / over ons
  3. Brand statement
  4. Brand values
  5. Tone of voice
  6. Het logo
  7. Typografie
  8. Kleurgebruik
  9. Beeldgebruik
  10. Iconen
  11. Social media
  12. Contact

Wij hebben zelf ook een brandbook, bekijk het voorbeeld hieronder:

Voorbeeld:

louie-valkhof-eigenaar-oase-creative-linkedin

Louie Valkhof

Art Director / Eigenaar
Auteur van blog

Een eigen brandbook ontwikkelen?